1945-1954
シュルレアリスムと多様性
Surrealism & Diversity
敗戦後の美術状況
The State of Art After Defeat in World War II
昭和20年9月: 政府、新文展の復活を決議。
September 1945: The government passes a resolution to resume Shin Bunten Exhibition.
|
1a
美術家の戦争責任問題
The Question of Artists' War Responsibility
1b
ヴェネツィア・ビエンナーレへの参加
Participating in La Biennale di Venezia
1c
「重い手」、レアリスム論争、岡本太郎
"Heavy Hand," Realism Controversy, Taro Okamoto
1d
ルポルタージュ、密室、瀧口修造と実験工房
Reportage, Closed-Door, Shuzo Takiguchi and Experimental Workshop
|
1955-1959
前衛
Avant-Garde
具体、九州派、アンフォルメル
Gutai, Kyushu-ha, Art Informel
昭和30年1月: 機関誌「具体」発刊。
January 1955: Publication of the journal "Gutai."
|
2a
具体
Gutai
2b
九州派
Kyushu-ha
2c
前衛と地方性
Avant-Garde and Locality
2d
アンフォルメル旋風
Art Informel Sensation
2e
アンフォルメルと東洋
Art Informel and the East
|
1960-1963
反芸術
Anti-Art
ネオ・ダダとハイレッド・センター
Neo Dada and Hi-Red Center
昭和35年3月: ネオ・ダダイズム・オルガナイザーズ結成宣言。
March 1960: Founding Statement of Neo Dadaism Organizers.
|
3a
ネオ・ダダイズム・オルガナイザーズ
Neo Dadaism Organizers
3b
読売アンデパンダン展の廃止
Discontinuation of Yomiuri Independent Exhibition
3c
ハイレッド・センター
Hi-Red Center
3d
日本のポップ・アート
Pop Art in Japan
3e
ゼロ次元
Zero Jigen
|
1964-1979
還元主義と多様性
Reductionism & Diversity
もの派、概念派、美共闘
Mono-ha, Conceptualists, Bikyoto
昭和39年6月: 松澤宥、観念美術を創始。
June 1964: Yutaka Matsuzawa originates conceptual art.
|
4a
日本概念派(1)オブジェを消せ
Japanese Conceptualists (1) Get Rid of Objects
4b
日本概念派(2)トリックス・アンド・ヴィジョン
Japanese Conceptualists (2) Tricks and Vision
4c
もの派
Mono-ha
4d
美共闘、ポスト概念派、ポストもの派
Bikyoto, Post Conceptualists, Post Mono-ha
4e
絵画回帰
Return to Paintings
|
1980-1984
脱前衛
Trans-Avant-Garde
80年代アヴァンギャルドと日本グラフィック展
80's Avant-Garde and Nippon Graphic Exhibition
昭和55年9月: 第1回日本グラフィック展。
September 1980: The 1st Nippon Graphic Exhibition.
|
5a
日本のポストモダニズム: 内部と外部
Postmodernism in Japan: Inside and Outside
5b
内部: 80年代アヴァンギャルドと新表現主義
Inside: 80's Avant-Garde and Neo-Expressionism
5c
外部: ヘタうまと日本グラフィック展
Outside: Heta-Uma and Nippon Graphic Exhibition
5d
ポストモダニズムと循環史観
Postmodernism and Circulation Historical View
|
1985-1994
再現芸術
Simulationism
関西ニューウェーブから東京シミュレーショニズムへ
From Kansai New Wave to Tokyo Simulationism
昭和60年7月: 森村泰昌、ゴッホの自画像に扮する。
July 1985: Yasumasa Morimura played the role as a self-portrait of van Gogh.
|
6a
森村泰昌と関西ニューウェーブ
Yasumasa Morimura and Kansai New Wave
6b
東京シミュレーショニズム前夜
The Eve of Tokyo Simulationism
6c
東京シミュレーショニズム(1)村上隆と中村政人
Tokyo Simulationism (1) Takashi Murakami and Masato Nakamura
6d
東京シミュレーショニズム(2)小沢剛と会田誠
Tokyo Simulationism (2) Tsuyoshi Ozawa and Makoto Aida
|
1995-2009
マニエリスムと多様性
Mannierism & Diversity
悪い場所、スーパーフラット、マイクロポップ
Bad Place, Superflat, Micropop
平成7年3月: 奈良美智展「深い深い水たまり」。
March 1995: Yoshitomo Nara's exhibition "In the Deepest Puddle."
|
7a
快楽主義とマニエリスム
Epicureanism and Mannierism
7b
ひそやか系、スタジオ食堂、昭和40年会
Modest-type, Studio Shokudo, The Group 1965
7c
悪い場所、スーパーフラット、方法
Bad Place, Superflat, Method
7d
美と価値とインフラ
Beauty, Value and the Infrastructure
7e
マイクロポップ、美術内美術、チン↑ポム
Micropop, Art Within Art, Chim↑Pom
|
2010-2014
搾取前衛
Exploiting Avant-Garde
フクシマ前後の表現主義と反表現主義
Expressionism & Anti-Expressionism Before & After Fukushima
平成22年4月: カオス*ラウンジ宣言2010。
April 2010: Chaos*Lounge Manifesto 2010.
|
8a
二艘木洋行と第四表現主義前夜
Hiroyuki Nisougi and the Eve of the Fourth Expressionism
8b
カオス*ラウンジと2010年の風景
Chaos*Lounge and the 2010 Scape
8c
フクシマ以後の表現主義的動向
Expressionist Movement After Fukushima
8d
フクシマ以後の反表現主義的動向
Anti-Expressionist Movement After Fukushima
|