現代美術史日本篇[3] 1960-1963 反芸術3a 3b 読売アンデパンダン展の廃止 3c 3d 3e

3b
読売アンデパンダン展の廃止
Discontinuation of Yomiuri Independent Exhibition

【本文確定】

1961年の第13回読売アンデパンダン展では、前年の活動で弾みをつけたネオ・ダダとその周辺の作家たちが、ますます巨大なガラクタ的オブジェを出品しました。家具に無数のウィスキー空き瓶を貼り付けた吉村益信「殺打駄氏の応接室」や、ドラム缶を多数積み上げた田辺三太郎の「不協和音音階」等です。

1962年の第14回展では、一室全体を初めて使った作品として、工藤哲巳の「インポ分布図とその飽和部分に於ける保護ドームの発生」が出品されました。また、音あるいは音楽を初めて出品しようとしたものとして、「グループ・音楽」のメンバー*3b1、刀根康尚の「テープレコーダー」がありました。展覧会場を行為の場とみなす傾向も目立ち、小島信明は会期中ドラム缶の中に立ち続けました。これは「生きる彫刻」としてはギルバート・アンド・ジョージに先行します。観客参加型の作品も現れ、時間派のメンバー*3b2、長野祥三は、床に置かれた多数のゴムボールを観客に蹴らせました。同じく時間派の中沢潮は、床に敷いた大きな布の下に塗料を入れたビニル袋を多数仕掛け、観客がその上を歩くと塗料が破れ出て布が染まるようにしました。ところがこの作品は、対策が講じられていたにもかかわらず、床が汚れるという理由によって美術館員が作者に無断で作品を撤去するという事件へと発展しました。ほかに撤去事件が起きたものとしては、風呂桶に潜む強盗を模したハリボテの人形に出刃包丁を持たせた広川政文[広川晴史]の「そろそろ出かけようか」や、吉岡康弘による女性器の超拡大写真等がありました。

アンデパンダン展は出品料さえ払えば誰でも参加できる無審査自由出品が原則ですから、数年前から増えてきた受付拒否事件や会期中の撤去事件は由々しい問題でした。1962年12月、会場を提供している東京都美術館は「陳列作品規格基準」を制定し、不快音または高音を発する作品、悪臭を発しまたは腐敗のおそれのある作品、刃物等を使用した作品、公衆衛生法規にふれる作品等々の出品を拒否するとしました。

1963年の第15回展には、次に列挙するような作品が出品されました。中西夏之の「洗濯バサミは攪拌行動を主張する」は、観客の行動を誘発するタイプの作品。高松次郎の「カーテンに関する反実在性について」は、会場の美術館から上野駅の線路のレールまで紐が延ばされた作品*3b3。赤瀬川原平の「梱包」は、クリストの同様の試みとたまたま同時期のシリーズ。同じく赤瀬川原平の「模型千円札」は、のちに通貨偽造として起訴されることになるもの。ゼロ次元のメンバー*3b4、加藤好弘の「ある入滅式マンダラ」は、布団に集団で横たわっているパフォーマンス。風倉匠の全裸パフォーマンスは「事物」と題されることによって、自身の行為(事)と肉体(物)をともに作品へと回収しようとするもの。「グループ・音楽」のメンバー、小杉武久は、ファスナーのついた大きな布袋に自身が入って会場を這う作品。そんな中で、赤瀬川原平、中西夏之、高松次郎、刀根康尚は、会場片隅で「ミニチュア・レストラン」を開きました。これは調理の音をマイクで増幅して会場に鳴り響かせ、カレーライスや目玉焼き等の食券を市場と同価格で観客に販売、しかし食券を買った客に実際にふるまわれたのは子供のママゴト用の容器にごく少量盛られたもので、たとえばカレーライスは親指分くらい、目玉焼きはウズラの卵、調理の火力は煙草のライターでした。そうとは知らずに食券を買った人たちがいました。

1964年1月、読売新聞社企画部長名で、同展の廃止通達がなされました。同社としては、同年3月の本展のためにすでに会場を美術館から借り上げており、作家たちもすでに出品の準備を始めていました。この突然の廃止は、出品者である作家たちと、会場すなわち東京都美術館とのあいだで、板挟みとなった主催者内部の混乱を物語っています。もちろん、「陳列作品規格基準」制定にもかかわらず相次いだ作家たちの暴走が原因でした。

同展廃止を承けて、評論家の針生一郎らの呼びかけによって、作家たちの自主管理によるアンデパンダン展が急遽1964年6月、東京都美術館で「アンデパンダン64」として実現しました。しかしネオ・ダダの元メンバーを中心に、それには参加しない一群もいました。赤瀬川原平は著書の中で、「自主的なアンデパンダンをやろう」というメッセージを受け取ったときに、頭ではそれを正しいと思いながらも、心の底ではいっこうに気乗りしなかったと告白しています(『いまやアクションあるのみ! 〈読売アンデパンダン〉という現象』、のちに『反芸術アンパン』と改題)*3b5

その理由は、企業主催の「読売アンデパンダン展」が、19世紀末のフランスの作家たちが自主的に始めた本来のアンデパンダン展とは根本的に異なるものだったからでしょう*3b6。つまり本来のアンデパンダン展の出品者たちとは異なり、読売アンデパンダン展の出品者たちは運営の責任を何ら負っていませんでした。そして、逆にいえばそれゆえにこそ、世界に類例のない自己破壊的な熱気を帯びることができたのだという言い方も可能となるでしょう。

芸術が社会的存在でありかつ芸術的存在であるためには、「社会のための芸術」と「芸術のための芸術」の両面を併せ持たなくてはなりません。読売アンデパンダン展では読売新聞社という企業が前者を受け持ってくれる格好となったため*3b7、出品作家たちは後者にのみ邁進できました。ところが「芸術のための芸術」のラディカルな追求は、本来的に、反社会的で自己破壊的な方向に傾いたとしても仕方ありません*3b8。それゆえ同展のエッセンスを凝集したネオ・ダダはマニフェストで殺戮者を自任し、美術館の爆破を企て、「ミニチュア・レストラン」は詐欺であり、「模型千円札事件」には有罪判決が下されたのです*3b9 *3b10

At the 13th Yomiuri Independent Exhibition in 1961, artists of Neo Dada and those around them, who had gained momentum from the performances in the previous year, exhibited much larger junk objects. For instance, "Mr. Sadada's Parlor" (Sadada in Japanese can be read 'Kill-Dada' too) by YOSHIMURA Masunobu 吉村益信 stuck a number of empty whisky bottles onto furniture, and "Dissonant Scale" by TANABE Santaro 田辺三太郎 piled up many oil drums.

At the 14th Exhibition in 1962, "A Distribution Map of the Impotents and the Generation of Protection Dome at Its Saturation Point" by KUDO Tetsumi 工藤哲巳 was the first work using the whole space of an exhibition room. Besides "Tape Recorder" by TONE Yasunao 刀根康尚 from Group Ongaku was the first attempt to exhibit sound or music*3b1. Also tendency to regard the exhibition as space for actions was also prominent. KOJIMA Nobuaki 小島信明 kept standing in an empty oil drum through the whole exhibition period, which preceded Gilbert & George as a "living sculpture." As works involving audience participation appeared, a member of Jikan-ha (Time School) NAGANO Shozo 長野祥三 let the audience kick numerous rubber balls on the floor*3b2. Similarly from Jikan-ha, NAKAZAWA Ushio 中沢潮 set many plastic bags filled with paints under a large cloth laid out on the floor, then had the audience walk on it so that the plastic bags would tear open and to splatter out paints and stain the cloth. However, this work resulted in an incident in which the museum staff removed it without previous notice on the ground that it would stain the floor, even though the artist had taken measures against it. Among other works that caused removal incidents, "I Suppose I Should Get Going" by HIROKAWA Masafumi 広川政文 [HIROKAWA Harufumi 広川晴史] had a paper doll in a bathtub holding a broad-bladed kitchen knife, and YOSHIOKA Yasuhiro 吉岡康弘 photographed super close-ups of a vagina.

Because the fundamental rule of the Independent Exhibitions allowed anyone to participate in the open entry with no juries as long as they paid for the exhibiton fee, it became a significant issue that such accidents of refusal to exhibit or removal during the exibition period had increased in the past few years. In December 1962, the Tokyo Metropolitan Art Museum, which provided space for the exhibition, enacted the "Standards for Showing Exhibits," stating to refuse works making unpleasant or high-pitched sound, giving off bad smell and being perishable, using sharp-edged tools and similar items, interfering with the public hygiene law, and so on. In other words, such works had already been exhibited at the Yomiuri Independent Exhibition.

At the 15th Exhibition in 1963, the following types of works were exhibited: "Clothes Pins Assert Churning Action" by NAKANISHI Natsuyuki 中西夏之 intended to provoke audience into actions, "About the Reality of a Curtain" by TAKAMATSU Jiro 高松次郎 extended a string from the museum to a rail at the Ueno Station*3b3. AKASEGAWA Genpei 赤瀬川原平's "Packing" series showed coincidence with Christo's similar experiments in the same period, and his "Dummy 1000-Yen Note" was to bring him to the court on suspicion of counterfeiting the bills. "An Entering-Nirvana Style Mandara" by KATO Yoshihiro 加藤好弘 from Zero Jigen was a group performance of all lying on futons. KAZAKURA Sho 風倉匠 titled his stark-naked performance "Things and Object," by which he attempted to incorporate his own actions (Things) and body (Object) into the work. KOSUGI Takehisa 小杉武久 from Group Ongaku zipped himself into a large fabric bag and crawled around. In such atmosphere, AKASEGAWA Genpei 赤瀬川原平, NAKANISHI Natsuyuki 中西夏之, TAKAMATSU Jiro 高松次郎, TONE Yasunao 刀根康尚 and others opened "Miniature Restaurant" in the corner of the exhibition space. They amplified sound of their cooking through a microphone, and sold food tickets for curry rice or fried eggs to the audience at the same price as in the actual market. However, what the audience was actually served were very small amount of food on a dish for children's playing house. For example, curry rice was the size of a thumb, fried eggs were quail's ones, and the fire to cook was provided by a cigarette lighter. Still, some audience bought tickets without knowing it.

In January 1964, under the name of the chief of the planning department, the Yomiuri Shimbun Company notified the public of the discontinuation of the exhibition. The company had already rented the exhibition space from the museum for coming March*3b4, and artists too had already begun preparing works to exhibit. This sudden discontinuation suggested the confusion inside the host organizer torn between conflicting demands of artists as the exhibitors and the museum as the space. It was certainly caused by exhibitors getting out of control despite the enactment of the "Standards for Showing Exhibits."

In response to the announcement of the discontinuation, the critic HARIU Ichiro 針生一郎 and others called upon the artists to create an artists' self-managed independent exhibition, "Independent 64" in June of the same year at the Tokyo Metropolitan Art Museum. But some of artists, mainly those around the former members of the Neo Dada, refused to participate. AKASEGAWA Genpei 赤瀬川原平 confessed later in his book that when he received the message, "Let's begin another independent exhibition independently," he thought it was the right thing to do while at the same time he felt no inclination at the bottom of his heart (from "Now Is the Time of Action! -The Phenomenon Named Yomiuri Independent Exhibition-." The title changed later to "Anti-Art Anpan")*3b5.

The reason behind his reluctance was probably that the company-sponsored "Yomiuri Independent Exhibition" was fundamentally different from the original idea of the independent exhibition which French artists in the late 19th century began spontaneously by themselves*3b6. That is, the exhibitors for the Yomiuri Independent Exhibition did not shoulder the management from the beginning, which conversely provided the situation to allow artists to fill themselves with even self-destructive fever unexampled in other parts of the world.

In order for works of art to exist as being both social and artistic, it should have the quality of "art for society's sake" and "art for art's sake" together. As for the Yomiuri Independent Exhibition, because the company took care of the former*3b7, the artists were able to proceed with the latter alone. However, radical pursuit of "art for art's sake" is, by its nature, to become anti-social and self-destructive*3b8. The Neo Dada group, having represented the essence of the Yomiuri Independent Exhibition, therefore regarded themselves as the slaughterers in their manifesto, and came to a point where they planned to blow up the museum. Similarly, "Miniature Restaurant" swindled the honest citizens, and "Model 1000-Yen Note Incident" ended up with the artist's being found guilty in the final decision by the Supreme Court*3b9. It was natural for some artists to prioritize their getting out of control over maintaining the exhibition, as natural as some artists no longer want to go back to the origin of the independent exhibition*3b10.

【註確定】

*3b1
「グループ・音楽」のメンバーは、水野修孝、小杉武久、刀根康尚、塩見允枝子ほか。結成は1960年。集団での即興音楽からインターメディア的なイベントへと進み、ハイレッド・センターや暗黒舞踏の公演にもしばしば参加しました。ニューヨークのフルクサスと密接に連繋し、東京の草月アートセンターを中心とした演奏会シリーズに大きく関与しました。草月アートセンターでは、一柳慧による当時のアメリカ実験音楽の日本への紹介(いわゆる「ケージ=一柳ショック」)や、日本に一時帰国した小野洋子[ヨーコ・オノ]の作品発表会などが行われていました。
【和文前半は2009年時点+後半書換、英文は2009年時点ママ】"Group Ongaku" (ongaku means music) was formed in 1960 with MIZUNO Shuko 水野修孝, KOSUGI Takehisa 小杉武久, TONE Yasunao 刀根康尚, SHIOMI Mieko 塩見允枝子 and others. Gradually moving from group improvisation music to intermedia events, they often participated in performances of Hi-red Center or Butoh. While maintaining close ties with Fluxus in New York, they also played a significant role in the performance series which took place mainly at Sogetsu Art Center in Tokyo. Activities of artists around Group Ongaku were, for example, so-called "Cage-Ichiyanagi Shock," which introduced the realtime American experimental music into Japan, or the exhibitions of ONO Yoko 小野洋子 temporarily back in Japan.

*3b2
時間派のメンバーは、中沢潮、田中不二、土井樹男、長野祥三。空間ではなく時間の問題を扱うとして1962年に結成。キネティック・アート、ライト・アート、インタラクティヴ・アートに先鞭をつけ、集団制作による無記名の発表も試みました。
【和文も英文も2009年時点ママ】The members of Jikan-ha (Time School) were NAKAZAWA Ushio 中沢潮, TANAKA Fuji 田中不二, DOI Tatsuo 土井樹男, and NAGANO Shozo 長野祥三 formed in 1962 as dealing with questions of time, not space. They took the initiative to taking up kinetic art, light art and interactive art, and also experimented with anonymous presentation of works out of collaboration.

*3b3
本作は高松次郎が当時展開していた「紐」のシリーズの一つで、日用品が付着した紐がカーテンの合わせ目からごちゃごちゃと出てきているというものでしたが、誰かがそれを上野駅までつなげてしまったらしいのです。東京都美術館のそばにある上野駅は東京から全国の地方に向かう列車の主要な起点駅であるため、上野駅のレールに紐が接続されるということは、位相学的には全国の津々浦々まで「紐」が一次元的に延伸されることを意味しました。
【和文改変。英文は2009年時点ママ】This work was one from his "String" series that TAKAMATSU Jiro 高松次郎 had carried out at the time. Since the Ueno station near the Tokyo Metropolitan Art Museum is one of the main railroad stations from which trains depart for all regions in Japan, tying a string onto the rail of the Ueno station was meant to extend the "string" one-dimensionally to all the corners of Japan.

*3b4
3e参照。
See 3e..

*3b5
篠原有司男はより積極的に「(作品規格を定めた)東京都美術館は会場芸術の墓場として絶縁するべきだ」と主張し、ネオ・ダダの元メンバーを含む35名による「オフ・ミューゼアム展」を東京新宿の椿近代画廊で開催しました。同展はたまたま「アンデパンダン64」と同時期だったため、主催者の意図を超え「アンチ・アンデパンダン」とみなされたとのことです。
【和文も英文も2009年時点ママ】SHINOHARA Ushio 篠原有司男 more enthusiastically claimed, "We should break off our relationships with the Tokyo Metropolitan Art Museum (which enacted the standards for exhibits) as the graveyard of the exhibition art," which resulted in his organizing "Off Museum Exhibition" with 35 artists including former members of Neo Dada at Tsubaki-Kindai Gallery in Shinjuku, Tokyo. He wrote that the exhibition was "misunderstood as an anti-independent exhibition" because it happened to be held at the same period with "Independent 64."

*3b6
この論は椹木野衣の著書『日本・現代・美術』1998年、新潮社、「第10章 日本の熱」231-255ページを参照しています。
【和文改変。英文は2009年時点ママ】I am refering to SAWARAGI Noi 椹木野衣's book "Japan. The Present. Art" on this argument.

*3b7
主催の読売新聞社は単なる企業でなく新聞社でした。すなわち資金繰りや会場確保といった運営面で芸術の社会的側面を担っただけでなく、自前の新聞紙上で大々的に告知を行い、展評も豊富に載せ、つまり広報面で芸術を社会に還元するという役割においても強力でした。*1d5参照。
【和文も英文も2009年時点ママ】The host organizer, the Yomiuri Shimbun Company was not just a company, but a newspaper publishing company. In other words, the sponsor shouldered not only the social facet of art through management like financing or renting space, but also the responsibility of giving back art to the society through publicity like announcements on a large scale and many exhibition reviews on their own papers. The company could be considered as the best partner for exhibitors to pursue art for art's sake alone. See *1d5

*3b8
私は、「芸術のための芸術」が芸術の純粋化の徹底から自己批判を惹起し、芸術自体の否定、すなわち反芸術の形をとり得ると考えています。これは、クレメント・グリーンバーグが「モダニズムとは自己批判のことである」としつつも、反芸術を(狭義の)モダニズムの対立概念とした立場とは異なります。なお「芸術のための芸術」の対語は「人生のための芸術」ですが、ここでは文意から「社会のための芸術」という言い回しとしました。*2b1、*3c5、*4a3、*8d10参照。
【和文改変。英文は2009年時点ママ】The avant-garde art such as anti-art can have an aspect of being "art for society," thus it is not necessarily always being "art for art." However, I place emphasis on "art for art's sake" as inviting self-criticism to complete purification of art, and as possibly taking the form of anti-art. That is, although Clement Greenberg having stated "modernism's self-criticism" excepted anti-art from modernist art, I think contrarily that anti-art is the very ultimate form of modernism art. The phrase "anti-social and self-destructive" in the text initially refers to anti-art. As a side note, although the "art for art's sake" is usually opposed to "art for life's sake," I adopted "art for society's sake" as the antonym to stress the point of discussions here. See *4a2 also.

*3b9
「千円札裁判」は、赤瀬川原平の模型千円札作品が通貨偽造として起訴されたのを承けて、特別弁護人または証人として瀧口修造、中原佑介、針生一郎、中西夏之、高松次郎ほか22名が出廷し、芸術の自律性などが争われた芸術裁判のこと。それまで一貫して「芸術ではない」として反芸術を標榜し続けてきた前衛芸術家たちが、法廷では一転して「芸術である」と主張しました。結局、模型千円札や反芸術が「芸術である」ことは認められたまま、執行猶予付有罪の最高裁判決が下されました。
【和文も英文も2009年時点ママ】"1000-Yen Note Trial" was an art trial in which AKASEGAWA Genpei 赤瀬川原平 was indicted for his works "Dummy 1000-Yen Note" to be counterfeit bills, and 22 persons appeared in court, as a speial a counsel or a witness, to fight for autonomy of art and the like. They included TAKIGUCHI Shuzo 瀧口修造, NAKAHARA Yusuke 中原佑介, HARIU Ichiro 針生一郎, NAKANISHI Natsuyuki 中西夏之, or TAKAMATSU Jiro 高松次郎. Avant-garde artists, who had been consistently advocating anti-art, changed their take on art completely in court, claiming their activities "being art." The trial resulted in a verdict of guilty, while the claim "art is art" was accepted.

*3b10
1947年に始まった「日本アンデパンダン展」について述べておきます。これは1949年に後発した読売アンデパンダン展とは別物です。史実としては、読売アンデパンダン展が初期には同名の「日本アンデパンダン展」の名称を使ったため混乱が起きましたが、ここではそれに触れません。「日本アンデパンダン展」の主催者は「日本美術会」、すなわち作家たちの自主組織でした(1a、1c参照)。藤田嗣治を追放した同会は次第に共産党色を強め民主主義リアリズムの牙城となったため、「日本アンデパンダン展」に出品された作品も民主主義リアリズムと同様の傾向、すなわち「社会のための芸術」が当時多かったそうです。とすると、本来のアンデパンダンの形態である「日本アンデパンダン展」と、企業が主催者である読売アンデパンダン展が、好対照をなしていたことがわかります。後者で「芸術のための芸術」が自然発生した事実は、資本主義諸国において芸術の純粋化が起こったという歴史の、一典型であると私は考えます。*1d4参照。
【和文も英文も2009年時点ママ】The "Nihon Independent Exhibition," which started in 1947, was in stark contrast to the Yomiuri Independent Exhibition. The host organizer was NIHON BIJUTSU KAI, which was an artists' self-managed organization (see 1a and 1c). Since the association, which expelled FUJITA Tsuguharu 藤田嗣治, started to increase Communistic color and became a stronghold of democratic realism, works shown at the said Nihon Independent Exhibition seemed to have a tendency similar to democratic realism, that is, "art for society's sake." Considered in this way, the fact that "art for art's sake" emerged spontaneously in the company sponsored Yomiuri Independent Exhibition under the capitalist system can be regarded as even a model of the history in which the purification of art took place in the capitalist countries. Incidentally, as a historical side note, the Yomiuri Independent Exhibition that started in 1949, two years after the Nihon Independent Exhibition, used the same "Nihon Independent Exhibition" in the beginning, which caused much confusion. See *1d4.

小島信明 (1935- ) / KOJIMA Nobuaki / 無題 / Untitled / 昭和41年 / 1966 / 東京都現代美術館所蔵 / Collection of the Museum of Contemporary Art, Tokyo
- 小島信明は自身のパフォーマンスを後から彫刻化しました。
- KOJIMA Nobuaki 小島信明 later made his own performance into sculptures.


本頁は作業中です。ご注意ください。

履歴(含自分用メモ)
2012-06-27 本頁作成。本文第二段落の和文改訂、英語未改訂。小野洋子の図版は外そうかと。
2009年末時点…強盗の人形のくだりで「強盗を模した」訳漏れ。「読売新聞社という」の訳漏れ。富井玲子さんが模型千円札事件はModel 1000-Yen Note Incident、千円札裁判は1000-Yen Note Trialと英訳しているのであわせます。*3b9(旧3b8)、*3b10(旧3b9)は英文直し必要。
2012-06-30 *3b5改変。本文最後の二段落改変。*3b6挿入し以降の番号も変更。内容も変更。

2014-09-04
- 3b7にリンク先追加。

20140927【和文本文決定済】
- 「いまやアクションあるのみ! -“読売アンデパンダン”という現象-」→『いまやアクションあるのみ! 〈読売アンデパンダン〉という現象』、「反芸術アンパン」→『反芸術アンパン』
- 3b6はページ指定必要
20141005
- 英語タイトル提案:旧 The Discontinuation of the Yomiuri Independent Exhibition → 新 Discontinuation of Yomiuri Independent Exhibition
20141010【和文本文決定後、表記改変】
- 表記改変:広川政文 [広川晴史] の→広川政文[広川晴史]の 英訳に影響無しと判断
20141011【和文本文決定後、注記箇所変更】【和文注記決定】
- 3b4追加、旧3b4削除
■初校時改変(本文第6段落語順)[1英文無関係]:原平は著書の中で、「自主的な>>原平は「自主的な
■初校時改変(本文第6段落語順)[1英文無関係]:気乗りしなかったと告白>>気乗りしなかったと著書の中で告白
■初校時改変(本文第6段落表記)[1英文無関係]:受け取ったときに、>>受け取った時に、
■初校時改変(本文第6段落出典)[2英文に影響]:という現象』、のちに『反芸術アンパン>>という現象』筑摩書房、1985年、14-15ページ。のちに『反芸術アンパン
■初校時改変(注記*3b1人名)[1英文無関係]:小野洋子[ヨーコ・オノ]の>>小野洋子[オノ・ヨーコ]の
■初校時改変(注記*3b3単語)[3英訳に影響?仕上がり見て判断toplogyならOK]:位相学的には>>位相幾何学的には
■初校時改変(注記*3b4参照先)[2英文に影響]:3e参照。>>ゼロ次元→3e
■初校時改変(注記*3b6出典)[2英文に影響]:美術』1998年、新潮社、「第10章>>美術』新潮社、1998年、「第10章
■初校時改変(注記*3b7参照先)[2英文に影響]:でした。*1d5参照。>>でした。貸会場→*1d5
■初校時改変(注記*3b8参照先)[2英文に影響]:としました。*2b1、*3c5、*4a3、*8d10参照。>>としました。反芸術→*3c5。モダニズム→*4a3。芸術のための芸術と反芸術→*8d10
■初校時改変(注記*3b10参照先)[2英文に影響]:でした(1a、1c参照)。藤田>>でした。藤田
■初校時改変(注記*3b10参照先)[2英文に影響]:ます。*1d4参照。>>ます。日本美術会→1a1c。民主主義リアリズム→*1c2。読売アンデパンダン展→*1d4。リアリズム絵画→*8d5