------------------------------------------------------------ The English version follows below the Japanese. ------------------------------------------------------------ 方法 第40号 2004年11月1日 Eメール機関誌「方法」は日本の三名の方法主義者、中ザワヒデキ (美術家)、松井茂 (詩人)、三輪眞弘 (作曲家) が発行する無料月 刊誌です。方法主義の宣言: aloalo.co.jp/nakazawa/method/ 「演算するからだ展」に大勢お越しいただき有難うございました。 「方法マシン」の第一回定期公演は12月5日の予定です。 >>>方法主義者の今月のテキスト: 「演算するからだ展」を終えて 三輪眞弘、作曲家 「方法マシン」が先月16、17日に神奈川県民ホールの第11 回神奈川国際芸術フェスティバル、コンテンポラリー・アーツ・シ リーズ、dance today 12「演算するからだ展」にパフォーマンス・ グループとして出演した。読者もご存知のように「方法マシン」は 今年6月に結成されたのでパブリックな場所では初めての公演であ る。出演した12人のメンバーは、作家のあいうえお順に、足立智 美、トム・ジョンソン、中ザワヒデキ、松井茂、三輪眞弘の作品を 彼らの身体によって実現した。 身体表現そのものを追求するのではなく「作品のイデアを実現す るマシン」、つまり「作品を解釈するマシン」としての「方法マシ ン」は独自の創意と工夫でそれぞれの作品を目に見える身体運動に 変えたのである。 また、会場ロビーでは中ザワヒデキの絵画「金額」や足立智美の 「方法音楽第9番『線の消尽』」の楽譜としてのオブジェに並んで 「方法マシン、ソフト部」制作による、すべての作品のコンピュー タ・シミュレーションが演奏順に展示され、それらの作品がコンピ ュータによって実現可能なシステマチックな操作によって生まれて きたものであることを暗示した。2日間同じプログラムだったにも かかわらず多くの観客を迎え、また多くの好意的な反響を得ること ができた。 私がこのイベントで確認したことは、同語反復が意味する無意味 は、それがこの世界で我々の身体によって正確に表現されるほど、 その深淵を顕わにしたということである。4ヶ月間のハードな訓練 を重ねて可能となったマシンの運動は、それが正確であるほどメン バーの個を際だたせ、またそれは同時に孤独なものとして目に映っ た。私は人間が表現することの明るさと豊かさ、そしてそこに潜む 絶対的な無根拠を感じていた。 今回はコンサート・ホールに出場するパフォーマーとしての参加 だったが、いよいよ12月5日には「方法マシン」の自主企画によ る旗揚げ公演がギャラリー空間(スカイ・ザ・バスハウス)で行わ れる。そこではまた「方法マシン」が身体によって提案する新たな る芸術領域が見られるに違いない。 cf. 演算するからだ展 www.kanagawa-kenminhall.com/dt1112/dt12 >>>方法主義者の今月のウェブ作品: 同一の二枠第一一〜二〇番 中ザワヒデキ、美術家 http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/work040f/ 第一に、長い文字列を一本作れ。第二に、それぞれの文字を色の四 角で置き換えて、色の四角の列を得よ。第三に、色の四角の列に、 左右のフレームからそれぞれリンクせよ。これでおしまい。二つの フレーム幅が等しければ、見え方は同じだ。等しくなければ、見え 方は異なる。見え方がどうであれ、内容自体は同一だ。もともと同 じ一本の文字列だったからである。 cf. 本誌第36号掲載の「同一の二枠第一〜一〇番」も併せてご覧下 さい。本誌第37号掲載の「一、二、幾千」も併せてお読み下さい。 >>>方法主義者の今月のグラビア: 方法マシンによる「純粋詩」リアライゼーション 松井茂、詩人 - 添付書類名: method40_matsui.jpg 「演算するからだ展」より。2004年10月16日。 Photo: Miyamoto Akira >>>方法マシンからの今月のおたより: 深澤友晴、代表補佐より http://method-machine.com/ 「演算するからだ」展を無事終了する事ができた。客観的な評価は 他に委ねるとして (次号の美術手帖に記事が掲載される予定)、今 回は当事者としての感想 を述べたいと思う。 今回は方法マシンの自主企画ではなく、あくまでも主催は神奈川芸 術文化財団であり、また監修として三輪眞弘がいたため、我々の立 場はあくまで「出演者の一人」という形であった。そのこともあっ てか、今回は「原作者−実行者」という関係性のジャンルによるズ レが際立ったように感じた。例えば、音楽においては作家たる作曲 者と作品の実行者である演奏者が別であることはよくある事だが、 美術においてはそうではないことが多い。今回の例で言えば、美術 家中ザワヒデキは自身の『「金額」プリンター・デモンストレーシ ョン』という作品に対し、最終的には積極的に自ら手を下し、ディ レクションせざるを得なかった。一方で作曲家三輪眞弘はと言えば 出来上がってきたものを楽しむというような態度も見受けられ、作 品の見せ方、解釈については我々に委ねるところが大きかった。作 曲者と演奏者の関係であるだろう。詩人である松井茂は自身の純粋 詩の朗読については我々に対しほとんどなんの要求もしてこなかっ た。もっとも、これは詩人としての彼の独自のスタンスともいえる ものだが。前述したように全体の監修として三輪眞弘がいたという ことも忘れてはならないだろう。作家の意見にどこまで従うべき か、あるいは作家とどのような関係性を作っていくかという問題 は、作品を作る事を許されず常に他者の作品を実体化するしかない 我々にとって今後さらに重要になってくるであろう。ひとまず我々 は来る12月05日、SCAI THE BATHHOUSEでの方法マシン第一回定期公 演にむけて準備中である。そこではより明確に我々の取りうべき立 場を表現できれば、と思っている。 cf. 「演算するからだ」展報告 (含画像) method-machine.com/computing_bodies/ >>>方法主義者達の今月の一言情報: 中ザワヒデキ、美術家: nakazawa@aloalo.co.jp http://aloalo.co.jp/nakazawa/ - 「中ザワヒデキの原点展: 1980年代アクリル絵画」ギャラリーセ ラー、名古屋。2004年11月27日-12月18日。 gallerycellar.jp ...「方法主義」「バカCG」以前の感覚派的原色絵画の発掘展示。 - ベイスギャラリー移転オープン記念展「財飾兼備 - ART&MONEY」 2004年11月1日-12月22日。兜町エリア。 www.basegallery.com ...新作「308620枚の硬貨から成る389924円 (金額第三五番)」では 今までで最大量の硬貨を使用しています。カタログも立派です。 - 富山県八尾町で「八尾スローアートショー」。「夜塾」参加者、 「金額」作業者募集中。格安宿泊応相談。 www.cty8.com/slow-art - 著書「現代美術史日本篇」執筆中。 松井茂、詩人: shigeru@td5.so-net.ne.jp http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/ - 松井茂個展:「詩の原型展」が2004年11月15〜20日までPepper's Galleryで開催。期間中は二つの関連イベントが行われる。詳細は HPをご確認下さい。Pepper's Gallery: www.peppers-project.com/ 三輪眞弘、作曲家: mmiwa@iamas.ac.jp http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/ - 11/19、20 私にとって重要な昔の作品、ひとりのピアニストと2 台のピアノのための「東の唄」がケルン(ドイツ)の"Alte Feuerwache"で再演されます。この作品は2台の自動演奏機能付き ピアノのために書かれたもので、演奏にはその他にサウンド・サン プラーやピッチ・アナライザー、ATARI STコンピュータなどが必要 です。しかし初演から12年経った今、これらのハードウェアで大 問題が起きています。私はATARI STを3台持っていますが、その内 の2台はもう動かないのです。今こそC言語でATARI STのために書 かれたオリジナル・ソフトウェアを他のコンピュータ(OS)で走る ようにすべき時だと考えました。現在このソフトの移植に取り組ん でおり、ケルンでは新しい環境でこの作品を披露できるようにした いと思っています。この作品については、以下をご覧ください。 www.iamas.ac.jp/~mmiwa/CDtexts.html >>>後記: - 方法 ウェブサイト http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/ - バックナンバーは上記ウェブサイトをご覧ください。 - 配信申込ならびに解除は、メール宛先: nakazawa@aloalo.co.jp - 英語版のみ購読希望の方は、ご連絡ください。 - 本誌は、他者への転送は自由ですが、改竄や盗用は禁止します。 機関誌 方法 第40号 日本語版 2004年11月1日刊行 (C) 中ザワヒデキ、松井茂、三輪眞弘、2004 ------------------------------------------------------------ METHOD NO. 40 NOV 1, 2004 Email-Bulletin "METHOD" is a free monthly, being published by the three Methodicists in Japan, Nakazawa Hideki (artist), Matsui Shigeru (poet), Miwa Masahiro (composer). Manifestos of Methodicism: aloalo.co.jp/nakazawa/method/ Thank you all who came to "THE COMPUTING BODIES." The First Solo Performance of The Method Machine will be held on December 5. >>>METHODICIST'S TEXT OF THIS MONTH: After "THE COMPUTING BODIES" Miwa Masahiro, composer "The Method Machine" performed on the 16th and the 17th of last month at Kanagawa Kenmin Hall in the event/ exhibition called "dance today 12 / THE COMPUTING BODIES" as a program of The 11th International Arts Festival in Kanagawa Contemporary Arts series. You as a reader of Bulletin "METHOD" may know, this was the first public performance since call for members of "The Method Machine" in last June. The 12 members of "The Method Machine" for this event realized the works in the order of family names of artists (in Japanese letter) namely Adachi Tomomi, JOhnson Tom, NAkazawa Hideki, MAtsui Shigeru, MIwa Masahiro. Without pursuing expression by human bodies itself "The Method Machine" converted these works into visible motion using human bodies as "a machine which interprets art works" or "a machine which realizes ideas of artists." Together with a painting "Money Amount" by Nakazawa Hideki and an object of "Method Music No. 9 'Line Exhaustion'" as "score" by Adachi Tomomi, computer simulations of each works in the events (also in the same order of performance) designed by "The Method Machine Software Section" were exhibited in the entrance lobby. These softwares demonstrate that the works are made with systematic principles and that it is also possible to be realized by computer. In spite of two day events with the same program we could get big audience and good resonances. After the events I confirmed the fact; as the representations with our bodies in the world became precisely, so the depth of meaninglessness, which is what tautologies mean, appeared clearly. Individuality of each members were more conspicuous and the each performer appeared to be more solitary when the motions by "The Method Machine" which were made possible through 4 month long intensive training became perfect. I felt "brightness" and "richness" of the human expression itself and absolute "basislessness" behind them at the same time. In this event "The Method Machine" took part as a performance group but soon will be held finally its own debut event at "SCAI THE BATHHOUSE" on the 5th of December. You will see the new domain of art expression which "The Method Machine" realizes with its human bodies. cf. THE COMPUTING BODIES (only in Japanese) www.kanagawa-kenminhall.com/dt1112/dt12 >>>METHODICIST'S WEB PIECE OF THIS MONTH: The Same Two Frames No. 11 - 20 by Nakazawa Hideki, artist http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/work040f/ First, make a single long row of letters. Secondly, replace each letter with a colored square and get a row of colored squares. Thirdly, link to the row of colored squares from each frame on the right and the left. That's all. When the both frames are of the same width, their appearances are the same. When of the different width, their appearances are different. No matter how the appearances are, the contents themselves are the same. The reason is that they have originated from the same sigle row of letters. cf. Please see also "The Same Two Frames No. 1 - 10" appeared in "METHOD NO. 36." Please read also "One, Two, Thousands" appeared in "METHOD NO. 37." >>>METHODICIST'S GRAVURE OF THIS MONTH: Realization of "Pure Poem" by The Method Machine by Matsui Shigeru, poet - Attached file's name: method40_matsui.jpg From "The Computing Bodies." October 16, 2004. Photo: Miyamoto Akira >>>A LETTER FROM THE METHOD MACHINE OF THIS MONTH: From Fukazawa Tomoharu, asst. representative http://method-machine.com/ Our first performance titled, "THE COMPUTING BODIES" went without a hitch. You can read about our performance in the next issue of "Bijutsu Techo." Today, I would like to comment on this performance as one of the performers. This performance was organized and sponsored by Kanagawa Arts Foundation, and supervised by Miwa Masahiro, so we, The Method Machine, were involved in this performance as performers only. Because of that, I felt there was a gap between the people who had made works and those who realized (performed). In a music world, a composer is often just a work-maker and has his players (performers or realizers) to realize his work, but in fine arts, that is a little different. A work-maker and a performer who realizes an artwork is often the same person. For example, in this performance, Nakazawa Hideki, a fine art artist, had to direct us in his work, "'Money Amount' Printer Demonstration." However, Miwa Masahiro, a composer, seemed to enjoy how we interpreted and presented his work, "Matarisama," which could explain that he kept the distance as a composer in this performance. Matsui Shigeru, a poet, kept his personal stance as a poet and did not really give us directions how to realize his poem. As I mentioned this before, I would like to, once again, say that Miwa Masahiro supervised the whole performance. From now on, it will be important for us to think of how we want the relationship between the work-makers and us and how much we should listen to their opinions because we are not allowed to 'make' works, but only to 'realize' works. Now, we are preparing for our first self-organized performance event, "The First Solo Performance of The Method Machine" at SCAI THE BATHHOUSE on December 5 (sun). In this performance, I hope that we can express our position that we should be as work- realizers. cf. Report and photos: method-machine.com/computing_bodies/ >>>METHODICISTS' WORD & INFO OF THIS MONTH: Nakazawa Hideki, artist: nakazawa@aloalo.co.jp http://aloalo.co.jp/nakazawa/ - "Hideki Nakazawa's Starting Point: Exhibition of His Acrylic Paintings in 1980s" at Gallery Cellar, Nagoya. Nov 27 - Dec 18, 2004. gallerycellar.jp ...Sensualistic and garish colored works before "Methodicism" and "Baka CG." - Base Gallery's "OPENING EXHIBITION AT THE NEW GALLERY: ZAI SHOKU KEN BI-ART&MONEY." Nov 1 - Dec 22. www.basegallery.com ... New work "389924 Yen Which Consists of 308620 Coins" is made of the largest number of coins I have ever used. - "Yatsuo Slow Art Show" in Toyama. Call for participants in "Night School" and "Money Amount." www.cty8.com/slow-art - I am writing a book "Contemporary Art History: Japan." Matsui Shigeru, poet: shigeru@td5.so-net.ne.jp http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/ - Solo exhibition "Poetic Prototype" at Pepper's Gallery, Tokyo, from November 15 to 20, 2004. Two related events will be held during the term. Details can be checked at the following url. Pepper's Gallery: www.peppers-project.com/ Miwa Masahiro, composer: mmiwa@iamas.ac.jp http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/ - 11/19, 20 An old and important composition of mine titled "Gesaenge des Ostens" ("Song of East," 1992) for two pianos and a pianist will be performed at "Alte Feuerwache" Cologne Germany. The piece was written for two player pianos and needs also sound sampler, pitch analyzer and ATARI ST computer etc. Twelve years after the premiere, I have a big problem with these hardware. I own three ATARI computers and two of them work no longer! I think the moment is the last chance to try to run the original software (written in C language) on other platforms (computer and OS). I am working hard to do it now and hope I can show you the piece successfully in Cologne! About the piece (also in English): www.iamas.ac.jp/~mmiwa/CDtexts.html >>>POSTSCRIPT: - METHOD Website: http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/ - To read the back numbers, visit the above website. - To subscribe or unsubscribe, email: nakazawa@aloalo.co.jp - If you want to read in Japanese as well, let us know. - You can send on this bulletin to others freely, but corruption and appropriation are prohibited. Bulletin METHOD NO. 40 English Version Published on November 1, 2004 (C) Nakazawa Hideki, Matsui Shigeru, Miwa Masahiro, 2004 ------------------------------------------------------------