------------------------------------------------------------ The English version follows below the Japanese. ------------------------------------------------------------ 方法 第39号 2004年10月1日 Eメール機関誌「方法」は日本の三名の方法主義者、中ザワヒデキ (美術家)、松井茂 (詩人)、三輪眞弘 (作曲家) が発行する無料月 刊誌です。方法主義の宣言: aloalo.co.jp/nakazawa/method/ 6月に起動した「方法マシン」の初公演がいよいよ行われます。詳 しくは「方法マシンからの今月のおたより」をお読みください。 >>>方法主義者の今月のテキスト: 日本の詩の現在 松井茂、詩人 海外にも読者を持つ本誌で、日本の詩の現在について解説してお きたい。日本の詩といったら、すぐに俳句を思い浮かべる人が多い はずだ。しかし、日本の詩はそれ以外にもある。一般論としては、 まず定型詩と自由詩の二種類に分類できる。 定型詩は、伝統的な詩形だ。伝統とは、一八六八年(明治維新) 以前の歴史をさし、定型詩は短歌*と俳句*に分類できる。ただし、 俳句が隆盛となるのは、一八九〇年代以降のことだ。 自由詩は、非伝統詩をさす。例えば、音響詩、視覚詩、具体詩と いった文字以外の素材を用いる詩も、自由詩に分類されている。さ らに、現代詩という単語もある。広義の現代詩は、自由詩と同義に 用いられている。狭義の現代詩は、一九四五年(敗戦)以降の自由 詩をさす。 現在の日本には、短歌、俳句、現代詩の三種類がある。 新聞には、短歌と俳句は、週に一度、それぞれ専門欄が一頁分レ ギュラーである。現代詩は、週に一度、専門欄が八分の一頁分レギ ュラーである。テレビでは、公共放送で短歌と俳句の番組が毎週レ ギュラーで放映されている。現代詩は、年に一度特集番組が放映さ れる程度だ。雑誌では、短歌と俳句は、大手出版社からの刊行物も 含めてそれぞれ十誌以上ある。現代詩は、専門の出版社から五誌程 度だ。 近年状況が変化しつつあるとはいえ、この三者間の交流はほとん どないのが現状だ*。 今回は、一般論として現状を整理、報告した。ちなみに私は、現 状に対する批評として、敢えて、短歌のサークルなどでも朗読を行 っている。 *短歌は「五・七・五・七・七」の三十一音節の詩。 *俳句は「五・七・五」の十七音節の詩。歳時記に則った季語(季 節の単語)を用いるというルールもある。 *日本の人口が現在、約一億三千万人。一説によると、俳人が三百 万人、歌人が五十万人、現代詩人は五万人います。日曜作家も含む データらしい。 >>>方法主義者の今月のウェブ作品: テレまたり 三輪眞弘、作曲家 http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/TeleMatari.html 遂にインターネット上の架空またりさま実演空間「テレまたり」が 公開されました! IAMASにあるホストコンピュータ「またりサー バー」にアクセスすればいつでも、地球上のどこからでも、みんな でまたりさまを楽しむことができるのです。さあ、お友達あるいは ロボットと一緒に「テレまたり」で、秘境マタリ谷の人々のよう に、朝までまたりさまをお楽しみください。 「テレまたり」最初のバージョンは柴田悠基さんによって開発され ました。このバージョンでは8人までの人間、あるいはロボット・ メンバーによるプレイが楽しめ、またロボットの審判がいつもプレ ーヤーの演算ミスをチェックしています。またユーザーインターフ ェースの改良なども現在計画中です。 >>>方法主義者の今月のグラビア: 「第13回八戸芸術大学」 中ザワヒデキ、美術家 - 添付書類名: method39_nakazawa.jpg 2004年8月7日、八戸市美術館にて、私は美術作品「903語の回文的 造語から成る文章第一番」を朗読した。写真提供: ICANOF >>>方法マシンからの今月のおたより: 鶴見幸代、代表より http://method-machine.com/ 「方法マシン」が遂に秘密のベールを脱ぐ。アルゴリズムが肉体 を、肉体がアルゴリズムを歓喜する。あなたは誰と観たいですか? "方法マシン出演【演算するからだ展】" チケット絶賛発売中! - 日時:2004年10月16日(土)17:00~/17日(日)15:00~ - 会場:神奈川県民ホール小ホール - 必見:www.kanagawa-kenminhall.com/dt1112/ "待望の【方法マシン第1回定期公演】" 決定! - 日時:2004年12月5日(日) - 会場:SCAI THE BATHHOUSE お問合せ:info@method-machine.com (方法マシンは現在もメンバー募集中です。上記URL参照下さい。) >>>方法主義者達の今月の一言情報: 中ザワヒデキ、美術家: nakazawa@aloalo.co.jp http://aloalo.co.jp/nakazawa/ - ベイスギャラリー移転オープン記念展「財飾兼備 - ART&MONEY」 新札発行の11月1日オープン。兜町エリア。 www.basegallery.com - 富山県八尾町で開催される「八尾スローアートショー」に参加し ます。10月29日、第1回「中ザワヒデキの芸術夜塾」開催。格安宿 泊応相談。 www.cty8.com/slow-art/ (サイトは10月4日より) - VOCA1994-2003 10年の受賞作品展 大原美術館 www.ohara.or.jp - 方法マシンが私の作品「金額」を実施します(上記記事参照)。 - 著書「現代美術史日本篇」執筆中。1980年代のアクリル画の回顧 個展(ギャラリーセラー、11月)準備中。 松井茂、詩人: shigeru@td5.so-net.ne.jp http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/ - 雑誌「短歌ヴァーサス」(風媒社)のwebで連載中。 www.fubaisha.com/ - 2004年11月に個展を行います。詳細は改めて。 三輪眞弘、作曲家: mmiwa@iamas.ac.jp http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/ - 9/26: オルガンのための「四指繰り講」は完璧な(計算間違えな し!)演奏で成功裏に初演されました! - 10/2: 読売新聞夕刊「わたしのいる風景」で紹介されます。 - 10/8, 9, 10: 神奈川県民ホールの"dance today 11"で「またり さま人形」1匹が展示されます。 - 10/9: 名古屋大学メディアセレクトでIAMASチームによる「逆シ ミュレーション音楽まつり」決行! - 10/13: インターコミュニケーションセンターの"ICC | SIG_ SOUND"シンポジウムにパネラーとして参加。 www.ntticc.or.jp/Schedule/2004/reactivity/Events/event03_j.html - 10/16, 17: 神奈川県民ホールの"dance today 12"で「方法マシ ン」による世界で最も正確で高速な「またりさま」を演奏! >>>後記: - 方法 ウェブサイト http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/ - バックナンバーは上記ウェブサイトをご覧ください。 - 配信申込ならびに解除は、メール宛先: nakazawa@aloalo.co.jp - 英語版のみ購読希望の方は、ご連絡ください。 - 本誌は、他者への転送は自由ですが、改竄や盗用は禁止します。 機関誌 方法 第39号 日本語版 2004年10月1日刊行 (C) 中ザワヒデキ、松井茂、三輪眞弘、2004 ------------------------------------------------------------ METHOD NO. 39 OCT 1, 2004 Email-Bulletin "METHOD" is a free monthly, being published by the three Methodicists in Japan, Nakazawa Hideki (artist), Matsui Shigeru (poet), Miwa Masahiro (composer). Manifestos of Methodicism: aloalo.co.jp/nakazawa/method/ "The Method Machine," launched in June, will give their first public performance soon. Please read "A LETTER FROM THE METHOD MACHINE OF THIS MONTH" for more information. >>>METHODICIST'S TEXT OF THIS MONTH: The Present Japanese Poetry by Matsui Shigeru, poet As this bulletin has readers also from abroad, I am going to give an explanation of the present Japanese poetry. Speaking of Japanese poetry, many people will call up haiku. However, there are different kinds. Generally, Japanese poetry can be classified into two categories: poetry with a fixed form and free verse. Poetry with a fixed form has a traditional verse form. Here, the tradition means the history before 1868 (the Meiji Restoration). Poetry with a fixed form can be classified into tanka* and haiku*. Hoewever, haiku has been flourishing only after 1890s. Free verse is non-traditional poetry. For example, poetry using materials other than letters such as sound poetry, visual poetry or concrete poetry are also included in free verse. Furthermore, the term "modern poetry" also exists. In a broad sense, modern poetry has the same meaning with free verse. In a narrow sense, it means the free verse after 1945 (Japan's defeat in World War II). There are three categories in the present Japan: tanka, haiku, modern poetry. In the newspapers, there are regular technical columns of one full page per week for each tanka and haiku, while one eighth page for modern poetry. On TVs, the public broadcasting has weekly programs for each tanka and haiku, while only one special program for modern poetry per year or so. About magazines, over ten magazines for each tanka and haiku are being published even by the biggest publishers, while five or so for modern poetry by special publishers. There is hardly any interchange between these three, in spite of the changing circumstances in recent years*. I sorted out and reported the present state as a generalization. By the way, I dare to have been doing poetry readings in the circles of tanka, etc., as a criticism against the present state. * Tanka is poetry with 31 syllables, "5, 7, 5, 7, 7." * Haiku is poetry with 17 syllables, "5, 7, 5." There is a rule that a season word in the glossary must be included. * The population of Japan is about 130 million. According to one report, there are 3,000,000 haiku poets, 500,000 tanka poets, and 50,000 modern poets, including Sunday writers. >>>METHODICIST'S WEB PIECE OF THIS MONTH: Tele-Matari by Miwa Masahiro, composer http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/TeleMatari.html Finally I can introduce a virtual playing room specially for the Matarisama called "Tele-Matari" on the internet! You can play Matarisama with your friends or robots at any time and at any place on earth, if you are connected to the host computer "Matari-Server" at IAMAS in Japan. Please come together with your friends to "Tele-Matari" and play or rehearse Matarisama through the night like the people in remote Matari valley. The first version of "Tele-Matari" was developed by Mr. Shibata Yuki. With this version you can play up to eight human or robot players, and a robot umpire is always watching your play (checking mistakes). Some other expansions such as modification of user interfaces are already being planned. >>>METHODICIST'S GRAVURE OF THIS MONTH: "The 13th Hachinohe Art College" by Nakazawa Hideki, artist - Attached file's name: method39_nakazawa.jpg I read my art work, "Sentence No. 1 Which Consists of 903 Palindromic Coined Words" at Hachinohe City Museum of Art on Aug 8, 2004. Courtesy: ICANOF >>>A LETTER FROM THE METHOD MACHINE OF THIS MONTH: From Tsurumi Sachiyo, representative http://method-machine.com/ We "The Method Machine" will finally unveil ourselves and our mystery. Algorithm delights bodies. Bodies delight algorithm. With whom will you come to meet us? "The Computing Bodies" Tickets are now on sale! - October 16 (sat) @ 17:00 & 17 (sun) @ 15:00 - Kanagawa Kenmin Hall (small hall) - www.kanagawa-kenminhall.com/dt1112/ (only in Japanese) "The First Solo Performance of The Method Machine" - December 5 (sun) at SCAI THE BATHHOUSE For more information, please email us to info@method-machine.com (We are always inviting people to join us, The Method Machine. For more information, please check the above URL.) >>>METHODICISTS' WORD & INFO OF THIS MONTH: Nakazawa Hideki, artist: nakazawa@aloalo.co.jp http://aloalo.co.jp/nakazawa/ - Base Gallery's "OPENING EXHIBITION AT THE NEW GALLERY: ZAI SHOKU KEN BI - ART & MONEY." Starts on Nov 1, the day of introduction of new Japanese Yen bank notes. Located in the financial district of Kabutocho. www.basegallery.com - I will participate in "Yatsuo Slow Art Show" in Toyama. The 1st "Night Art Meeting" will be held on Oct 29. www.cty8.com/slow-art/ (from Oct 4, only in Japanese) - "VOCA 1994-2003 Exhibition of Winner's Works of 10 Years" at Ohara Museum of Art, Okayama. www.ohara.or.jp - The Method Machine will realize my "Money Amount" (above). - I am writing a book "Contemporary Art History: Japan." I am preparing for my retrospective solo exhibition featuring 1980s acrylic paintings (Gallery Cellar, November). Matsui Shigeru, poet: shigeru@td5.so-net.ne.jp http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/ - I am writing serially on the webpage of the magazine "Tanka Versus" (Fubaisha). www.fubaisha.com/ - I will hold my solo exhibition in November 2004. Details will be announced another time. Miwa Masahiro, composer: mmiwa@iamas.ac.jp http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/ - 9/26: The first performance of a new piece called "ShiShiKuriKou" for organ(s) was successfully and perfectly performed! - 10/2: Corner "Landscape Where I Am" in Yomiuri newspaper. - 10/8, 9, 10: A Matarisama-Doll will be exhibited at "dance today 11" festival at Kanagwa Kenmin Hall. - 10/9: "Reverse Simulation Music" Festival by IAMAS-Team at Nagoya University. - 10/13: Participating in the symposium "ICC | SIG_SOUND" at InterCommunication Center (ICC), Tokyo. www.ntticc.or.jp/Schedule/2004/reactivity/Events/event03.html - 10/16, 17: Matarisama will be performed by The Method Machine at "dance today 12" festival at Kanagwa Kenmin Hall! >>>POSTSCRIPT: - METHOD Website: http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/ - To read the back numbers, visit the above website. - To subscribe or unsubscribe, email: nakazawa@aloalo.co.jp - If you want to read in Japanese as well, let us know. - You can send on this bulletin to others freely, but corruption and appropriation are prohibited. Bulletin METHOD NO. 39 English Version Published on October 1, 2004 (C) Nakazawa Hideki, Matsui Shigeru, Miwa Masahiro, 2004 ------------------------------------------------------------