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The English version follows below the Japanese.
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方法 第38号 三輪眞弘受賞号 2004年9月1日

Eメール機関誌「方法」は日本の三名の方法主義者、中ザワヒデキ
(美術家)、松井茂 (詩人)、三輪眞弘 (作曲家) が発行する無料月
刊誌です。方法主義の宣言: aloalo.co.jp/nakazawa/method/

去る8月29日、三輪眞弘が芥川作曲賞を受賞しました。今号は通常
の構成を変更し、三名の方法主義者による受賞直後の緊急鼎談を掲
載します。芥川作曲賞: www.suntory.co.jp/news/2004/8889.html


>>>鼎談:

中ザワ= 三輪さん、第14回芥川作曲賞受賞おめでとうございます。
松井= さきほど選考演奏会に引き続き、公開選考ならびに表彰があ
りました。本当におめでとうございます。
三輪= 有り難う。日本の現代音楽界で最も有名なこの賞は、新進作
曲家の管弦楽作品に与えられる賞です。
中ザワ= 今回は若者達にうち勝って、見事、歴代最長年齢での受賞
となりましたね。
松井= 受賞曲は本誌「方法」読者にはおなじみの、オーケストラの
ための「村松ギヤ・エンジンによるボレロ」です。
三輪= これは、ブルックナーが「交響曲第一番」を書いた年齢より
も遅く、私が初めて書いた管弦楽作品です。
中ザワ= 三輪さんといえば、コンピュータ音楽の出身というイメー
ジが強いですね。
松井= それゆえ管弦楽曲分野での受賞は、三輪さんにとっても作曲
界にとっても、大きな意味がありますね。
三輪= 本作は「記譜された逆シミュレーション音楽」なので、その
意味でコンピュータ音楽です。架空の少数民族、ギヤック族に伝わ
る音楽を、管弦楽という西欧的な音楽語法で表現しました。
中ザワ= 管弦楽曲を書くということ自体がはらむ植民地主義等、種
々の政治性も自覚されているわけですね。そこも三輪さんの強さで
あり魅力であると思います。
松井= 民族楽派の作曲者として書かれたライナーノートも作品の一
部ですね。選考委員のかたがたが騙されたことに気付いていなかっ
たので、公開選考はどっちに転んだとしても三輪さんの完封勝ちに
見えました。
三輪= 本作ではまた、オーケストラという、特殊かつ高度な訓練を
受けた身体の集合体を、微細な音響を紡ぎ出すひとつの人力マシン
として扱うことも意図しています。
中ザワ= 弦楽パートは1オクターヴを18等分割しつつも、絶対音高
を明示せずに記譜してあるとのこと。結果は、可笑しくもおぞまし
い、違反的な音響でした。
松井= 延々と鳴り続けた17拍のアルゴリズムも、テクノ的というべ
きか、土俗的というべきか。全体としても素晴らしい音響でした。
三輪= 本日演奏してくださった新日本フィルハーモニー交響楽団の
方々に感謝いたします。
中ザワ= 昨年カイロで行われた初演では、一部の弦楽奏者がまじめ
に取り合ってくれなかったと聞き、心が痛みました。
松井= 演奏家にも理解されない問題作だったということですね。そ
の意味でも今回の受賞は快挙でした。今日は、日本の現代音楽界も
捨てたものじゃないと感じました。
三輪= 応援してくださった方々にも感謝いたします。
中ザワ= 実は、演奏終了直後に二階客席で横断幕を出して騒いだ連
中は、本誌おなじみの「方法マシン」を含む友人達でした。ブラボ
ーとブーイングを両方出す計画でしたが、実際にはブーはあまり聞
こえませんでしたね。
松井= 日本の現代音楽コンサートは生温かい拍手ばかりで、面白く
ないとかねがね思っておりました。「春の祭典」初演騒動の故事も
ふまえ、このくらいのことはしなくてはダメだと判断しました。
三輪= 友人達にまかせたとはいえ、あからさまなヤラセは格好悪い
かしらと、内心迷った時期もあったのですよ。
中ザワ= 公開選考中のブラボーに対しては、選考委員の野平一郎さ
んが客席に向かってきちんと叱ってくださいましたね。それはとて
も良かったと思っています。まっとうな批判に曝されて初めてわれ
われの意図も着地できます。
松井= その野平さんの発言を支持する拍手も、客席の、主に招待席
の方角から力強く起こりましたね。こちらが仕掛けた土俵に意外と
みなさん乗ってきてくださり、予想外の成果に思えました。
三輪= 賞金のほか、副賞として新しいオーケストラ作品の委嘱を受
けました。二年後に初演される予定です。ご期待ください。
中ザワ、松井= 本日はおめでとうございました。鼎談おつかれさま
でした。
cf. www.iamas.ac.jp/~mmiwa/rsm.html
aloalo.co.jp/nakazawa/method/method036/method036_je.html
fubaisha.com/tanka-vs/top.cgi?mode=read&year=2004&month=8&day=31


>>>グラビア:

- 添付書類名: method38_miwaaward.jpg
2004年8月29日、「第14回芥川作曲賞選考演奏会」の後で撮影。


>>>方法マシンからの今月のおたより:

池田拓実、ソフト部より
http://method-machine.com/
恐らく、絵画、詩、音楽、食事、擁壁、墨壷、方法等は同じクラス
に属するインスタンスと見做される。対象を観察し表現(表示、指
示)する身体は時に方法マシンと呼ばれる。対象と表示との狭間に
は無限小にも無限大にも見えるクレバスがあってマシンがそれを覗
き込む(気をつけないと頭を挟まれる)。対象に近づくために、時
にマシンがマシンを作る。いくつかは既にPC用の練習ソフトとして
存在している。機械が一瞬にして表示できることを身体に表示する
ために機械に学ぶように見えるが、脊髄反射的動作は結果の一側面
に過ぎない。観察の視点を探すことが目的である。得られた視点に
より、時に擁壁が方法に見えたり、食事が恐らくに見える、などと
いうことが起こる。そこでマシンが現れて、文字によらず身体でこ
れを表示する。
(方法マシンは現在もメンバー募集中です。上記URL参照下さい。)


>>>方法主義者達の今月の一言情報:

中ザワヒデキ、美術家:
nakazawa@aloalo.co.jp
http://aloalo.co.jp/nakazawa/
- ICANOFメディアアートショウ第4回「風景の頭部」展 (八戸市美
術館、2004年9月4日-20日)。「文章」シリーズの特大プリント他を
出品します。 www.hi-net.ne.jp/icanof/
- MMAC Festival in Tokyo 2004  members.jcom.home.ne.jp/mmac
- 著書「現代美術史日本篇」執筆中。

松井茂、詩人:
shigeru@td5.so-net.ne.jp
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/
- 雑誌「短歌ヴァーサス」(風媒社)のwebで連載中。8月31日、芥
川作曲賞のことを書きました。 www.fubaisha.com/
- 2004年9月12日。高知県立文学館でパフォーマンスを行います。
kochi-bunkazaidan.or.jp/~bungaku/
- 2004年9月25日。マラソン・リーディングに出演します。
members.at.infoseek.co.jp/TRL2001/new.html

三輪眞弘、作曲家:
mmiwa@iamas.ac.jp
http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/
- 9/1-7: 成功だったオーケストラのための「村松ギヤ・エンジン
によるボレロ」日本初演後すぐにオーストリアのリンツに1週間滞
在します。今年のアルス・エレクトロニカ・フェスティバルでゲス
ト校として選ばれたIAMASのキャンパス展覧会に立ち会うためで
す。IAMASで生まれた作品の展示やパフォーマンスを是非ご覧下さ
い。www.aec.at/en/festival/programm/overview_campus_2004.asp
- 9/26: 日本電子音楽協会第11回定期演奏会で、オルガンのための
「四指繰講」(ししくりこう)が新作初演されます! エレクトロー
ンシティー渋谷16:30より。


>>>後記:

- 方法 ウェブサイト  http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/
- バックナンバーは上記ウェブサイトをご覧ください。
- 配信申込ならびに解除は、メール宛先: nakazawa@aloalo.co.jp
- 英語版のみ購読希望の方は、ご連絡ください。
- 本誌は、他者への転送は自由ですが、改竄や盗用は禁止します。

機関誌 方法 第38号 日本語版
2004年9月1日刊行
(C) 中ザワヒデキ、松井茂、三輪眞弘、2004


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METHOD  NO. 38  "MIWA GOT THE AWARD"  SEP 1, 2004

Email-Bulletin "METHOD" is a free monthly, being published
by the three Methodicists in Japan, Nakazawa Hideki
(artist), Matsui Shigeru (poet), Miwa Masahiro (composer).
Manifestos of Methodicism:  aloalo.co.jp/nakazawa/method/

On the 29th of this August, Miwa Masahiro got the Akutagawa
Award for Music Composition.  This issue carries an urgent
three-man talk by the three Methodicists held just after the
commendation.  cf. Akutagawa Award for Music Composition:
www.suntory.co.jp/news/2004/8889.html (Japanese only)


>>>THREE-MAN TALK:

NAKAZAWA= Congratulations, Mr. Miwa, for the 14th Akutagawa
Award for Music Composition!
MATSUI= The competition concert was held some time ago,
followed by the open selection and the commendation
ceremony.  Congratulations!
MIWA= Thank you.  This award, the most famous prize in the
world of Japanese contemporary music, is to be given to a
young and energetic composer for his/her orchestral work.
NAKAZAWA= Admirably, you won at the oldest age among the
past winners, having defeated the young.
MATSUI= The award-winning piece is "Bolero by Muramatsu Gear
Engine" for Orchestra, which is familiar to the readers of
this bulletin, "METHOD."
MIWA= This is my first orchestral piece, composed older than
Bruckner's age when he had composed "Symphony No. 1."
NAKAZAWA= Mr. Miwa's image for us is a composer from the
field of computer music.
MATSUI= Therefore, I think it has great meanings both for
Mr. Miwa and for the world of composition that he got the
award in the field of orchestral music.
MIWA= The piece is also computer music because it is
"Notated Reverse-Simulation Music."  It represents the
traditional music of an imaginary tribe, the Giyacks, being
expressed in the language of Western orchestral music.
NAKAZAWA= I think you are aware of various politics like
colonialism, etc., which is already included in composing
orchestral music itself.  That is also Mr. Miwa's strong and
attracting point, I believe.
MATSUI= The liner note written as a nationalist composer is
also a part of the piece, isn't it?  The open selection
looked like Mr. Miwa's perfect game whatever results
followed, because the members of the jury did not notice of
their being taken in.
MIWA= I also intended to treat an orchestra, a group of
specialized and well-trained physical bodies, as a machine
of human power that generates minute sound.
NAKAZAWA= I heard that absolute pitches are not designated
in the string part-score, although an octave is divided into
18 equally spaced pitches.  The outcome was the sound of
funny and horrifying and violating.
MATSUI= The lasting algorism of 17 beats was like techno
sound and like local music as well.  As a whole, the sound
was marvelous.
MIWA= I want to say thank you to the members of New Japan
Philharmonic for today's performance.
NAKAZAWA= I feel sorry to hear that some string players were
not earnest enough at the premiere in Cairo last year.
MATSUI= That means the piece is such a problem composition
that even performers cannot understand it.  Being awarded
this time must be said brilliant in such meanings also.
Today, I can feel that the world of Japanese contemporary
music is not so bad.
MIWA= I want to say thank you also to those who cheered me.
NAKAZAWA= To tell the truth, those noisy people stringing
banners at the seats of the upper floor were our friends
including The Method Machine, familiar to the bulletin's
readers.  Both bravos and booings had been planned, but
actually we could not hear so many boos.
MATSUI= We have been bored for a long time at the concerts
of Japanese contemporary music always accompanied by only
kind and impassive handclaps.  We decided to do at least
such things, considering also the historical riot arisen at
the premiere of "The Rite of Spring."
MIWA= There was a period in fact when I was worried inwardly
whether such a staged plot would be ungraceful, in spite of
that I put it all into my friends' hands.
NAKAZAWA= Mr. Nodaira Ichiro, a member of the jury, gave a
precise rebuke to those who made bravos during the open
selection.  I think that was very nice.  Our intention can
be recognized only after having been criticized justifiably.
MATSUI= Powerful handclaps approving that remark by Mr.
Nodaira rose from the seats, especially from the direction
of the guests.  That was an unexpected fruit, so many people
coming to the field we had prepared.
MIWA= In addition to the prize money, I received a
commission to compose a new orchestral piece as a side
reward.  It will be premiered two years later.
NAKAZAWA, MATSUI= Congratulations again to you!  Thank you
for attending the three-man talk.
cf. www.iamas.ac.jp/~mmiwa/rsm.html
aloalo.co.jp/nakazawa/method/method036/method036_e.html
fubaisha.com/tanka-vs/top.cgi?mode=read&year=2004&month=8&day=31


>>>GRAVURE:

- Attached file's name: method38_miwaaward.jpg
Taken after "The 14th Competition of Akutagawa Award for
Music Composition" on Aug 29, 2004.


>>>A LETTER FROM THE METHOD MACHINE OF THIS MONTH:

From Ikeda Takmi, software section
http://method-machine.com/
Probably, Painting, Poem, Music, Meal, Retaining Wall,
Carpenter's Ink Pad and Method are regarded as instances
belonging to the same class.  The body which observes and
expresses (displays, indicates) an object is sometimes
called The Method Machine.  Between the object and
expression, there is a crevasse which can be seen as
infinity or infinitesimal, and Machine looks into it (By
carelessness the head will get pinched).  In order to
approach the object, Machine sometimes makes machines.  Some
have already existed as practice software for PC.  It seems
that Machine learns from machines in order to display what
the machines can display instantly with the body, but the
operation like spine reflection is just a part of the
result.  The purpose is to search the viewpoint of
observation.  It likely happens that the acquired viewpoint
makes Retaining Wall look like Method and Meal look like
Probably.  Then, Machine appears and displays that not by
letters but by the body.
(We are still inviting people to join us, The Method
Machine.  For more information, please check the above URL.)


>>>METHODICISTS' WORD & INFO OF THIS MONTH:

Nakazawa Hideki, artist:
nakazawa@aloalo.co.jp
http://aloalo.co.jp/nakazawa/
- ICANOF Media Art Show 2004 Summer "SCALPLESS LLANDSSSCAPE"
at Hachinohe City Museum of Art, Aomori, Sep 4-20, 2004.
I will exhibit extra-large prints of "Sentence," et al.
www.hi-net.ne.jp/icanof/ (Japanese only)
- MMAC Festival in Tokyo 2004  members.jcom.home.ne.jp/mmac
- I am writing a book "Contemporary Art History: Japan."

Matsui Shigeru, poet:
shigeru@td5.so-net.ne.jp
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/
- I am writing serially on the webpage of the magazine
"Tanka Versus" (Fubaisha).  I wrote on Akutagawa Award for
Music Composition on August 31, 2004.  www.fubaisha.com/
- September 12, 2004.  Performance at Kochi Literary Museum.
kochi-bunkazaidan.or.jp/~bungaku/
- September 25, 2004.  Marathon Reading.
members.at.infoseek.co.jp/TRL2001/new.html

Miwa Masahiro, composer:
mmiwa@iamas.ac.jp
http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/
- 9/1-7: After the successful first performance of "Bolero
by Muramatsu Gear Engine" for Orchestra in Japan, I am
flying to Linz, Austria, for the campus exhibition of IAMAS
at Ars Electronica Festival for a week.  Please visit our
exhibition and related performance events!
www.aec.at/en/festival/programm/overview_campus_2004.asp
- 9/26: The first performance of a new piece called
"ShiShiKuriKou" for organ(s) at the 11th regular concert of
JSEM (Japanese Society of Electronic Music) in Tokyo.


>>>POSTSCRIPT:

- METHOD Website:  http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/
- To read the back numbers, visit the above website.
- To subscribe or unsubscribe, email: nakazawa@aloalo.co.jp
- If you want to read in Japanese as well, let us know.
- You can send on this bulletin to others freely, but
corruption and appropriation are prohibited.

Bulletin  METHOD  NO. 38  English Version
Published on September 1, 2004
(C) Nakazawa Hideki, Matsui Shigeru, Miwa Masahiro, 2004


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